Engagera fler ledare
För att fler barn och unga ska få uppleva scouting behöver vi bli ännu fler engagerade vuxna! Här kommer tips och idéer på hur ni kan göra.
För att fler barn och unga ska få uppleva scouting behöver vi bli ännu fler engagerade vuxna! Här kommer tips och idéer på hur ni kan göra.
En del i scoutmetoden är "Learning by doing" - en paroll som går igenom allt vi gör. Som ny scoutledare behöver man inte kunna paddla, knyta knopar eller ha erfarenhet som ledare. Det lär man sig med tiden. Hur visar det sig i kåren?
Introduktionsguiden är ett verktyg för scoutkårer. Allt för att fånga engagemanget och få till en bra start. Använd allt i guiden eller välj det som är viktigast för er. Ju fler bitar desto bättre men viktigast är att det blir av! Guiden är framtagna med hjälp av scoutledare för att att möta behoven hos de som är nya så att de trivs och stannar längre.
Scoutkåren Tor har de senaste åren rekryterat effektivt nya ledare, hur har det egentligen gått till? Här delar de med sig av deras bästa tips:
– Jag började tänka lite annorlunda kring det när jag var på ett föräldramöte i sonens idrottsklubb. Klubben var väldigt tydliga. Om inte föräldrar satte upp sig på listan för nya ledare så var det inte säkert att det skulle kunna bli ett lag. Jag tänkte: ”Varför skulle inte det kunna funka på samma sätt inom Scouterna?
– Vi började informera blivande scoutföräldrar redan innan terminen började att nya ledare är en absolut förutsättning för att deras barn skall kunna börja. Vi skapade även en ordentlig ”on boarding-plan” och började jobba med mentorer. Vi måste ju ge de nya ledarna bra förutsättningar.
– Det gick oväntat bra! Rekordet var 11 ledare i en avdelning, kanske lite mycket faktiskt. Men vi har säker fått i snitt två extra ledare per avdelning där vi ansträngt oss med ledarrekrytering.
– Oftast stannar de kvar så länge barnen är kvar och då får det väl vara så. Men det finns föräldrar som ändå valt att stanna trots att barnen slutat. Det beror nog mycket på att vi har satsat lite extra på gemenskapen i ledargänget.
Gör till exempel en lista över saker ni behöver hjälp med under terminen: Storstäda scoutstugan. Sälja korv på höstmarknaden. Sköta Instagramkontot. Ta upp båtarna.
Fråga alla föräldrar personligen om de vill bli ledare, eller hjälpa till vid enstaka evenemang. Och finns det andra i din närhet som kan vara intresserade. Grannar, kompisar, kusinens plastmorfar och bästa vännens nya kille.
Skriv ner kontaktuppgifter till alla som kan tänka sig att hjälpa till, så att ni lätt kan nå dem när behov uppstår. Skapa en aktiv Facebookgrupp för kåren där ni kan lägga ut förfrågningar om hjälp. Prata om förväntningar med dem som väljer att engagera sig. Beskriv de olika rollerna i kåren. Då är det lättare att vara tydlig med hur stor, eller liten, arbetsinsats det är att exempelvis vara ledare.
Alla era duktiga scouter. Alltså, de där små knoddarna som varit med er sedan de knappt kunde knyta skosnöret, men som nu är nästan vuxna och kan precis allt om scouting. Hur många av dem vill börja som ledare?
Direktanslutna scoutkårer kan få stöd av sin utvecklingskonsulent att rekrytera och engagera fler vuxna i scoutkåren.