Engagera fler ledare

För att fler barn och unga ska få uppleva scouting behöver vi bli ännu fler engagerade vuxna! Här kommer tips och idéer på hur ni kan göra.

Vad behöver man kunna som scoutledare?

En del i scoutmetoden är "Learning by doing" - en paroll som går igenom allt vi gör. Som ny scoutledare behöver man inte kunna paddla, knyta knopar eller ha erfarenhet som ledare. Det lär man sig med tiden. Hur visar det sig i kåren?

Guide till att introducera nya ledare

Introduktionsguiden är ett verktyg för scoutkårer. Allt för att fånga engagemanget och få till en bra start. Använd allt i guiden eller välj det som är viktigast för er. Ju fler bitar desto bättre men viktigast är att det blir av! Guiden är framtagna med hjälp av scoutledare för att att möta behoven hos de som är nya så att de trivs och stannar längre.

Läs mer här
Intervju

Rekrytera ledare lika framgångsrikt som Scoutkåren Tor

Scoutkåren Tor har de senaste åren rekryterat effektivt nya ledare, hur har det egentligen gått till? Här delar de med sig av deras bästa tips:

Hur tänker ni när ni ska rekrytera ledare?

– Jag började tänka lite annorlunda kring det när jag var på ett föräldramöte i sonens idrottsklubb. Klubben var väldigt tydliga. Om inte föräldrar satte upp sig på listan för nya ledare så var det inte säkert att det skulle kunna bli ett lag. Jag tänkte: ”Varför skulle inte det kunna funka på samma sätt inom Scouterna?

Hur lade ni upp ert nya sätt att rekrytera?

– Vi började informera blivande scoutföräldrar redan innan terminen började att nya ledare är en absolut förutsättning för att deras barn skall kunna börja. Vi skapade även en ordentlig ”on boarding-plan” och började jobba med mentorer. Vi måste ju ge de nya ledarna bra förutsättningar.

Hur blev utfallet, hur många ledare har ni rekryterat?

– Det gick oväntat bra! Rekordet var 11 ledare i en avdelning, kanske lite mycket faktiskt. Men vi har säker fått i snitt två extra ledare per avdelning där vi ansträngt oss med ledarrekrytering.

Hur får ni dem att stanna kvar?

–  Oftast stannar de kvar så länge barnen är kvar och då får det väl vara så. Men det finns föräldrar som ändå valt att stanna trots att barnen slutat. Det beror nog mycket på att vi har satsat lite extra på gemenskapen i ledargänget.

Fem tips till kårer som också vill komma igång

  • Ha en positiv grundsyn! Vi vill ju att de ska vilja bli ledare för att det är kul – inte för att det är synd om kåren.
  • Tydliggör att ledarbehovet finns INNAN avdelningen startar, när den är igång finns ju redan ledare och behovet framstår som mindre kritiskt
  • Var tydlig med förväntningarna! Behöver nya ledare vara med och planera, eller kanske bara komma och gå med sina barn på veckomötena? Framhäv att man inte måste vara med varje vecka, varannan vecka kan vara helt ok, om man ex har barnen då, eller om man reser i jobbet – att komma när man kan!
  • Se till att ha eller ta fram en ”on boarding-plan”, med alla steg för att introducera en ny ledare. Presentera denna redan vid rekryteringen/föräldramötet, det ger ett proffsigt intryck och visar att kåren är förberedd och redo att satsa på sina nya ledare
  • Utse en mentor som hjälper till första terminen, bla med ”on boardingen”.

Tips från andra scoutkårer

1. Visa att det finns olika saker att hjälpa till med

Gör till exempel en lista över saker ni behöver hjälp med under terminen: Storstäda scoutstugan. Sälja korv på höstmarknaden. Sköta Instagramkontot. Ta upp båtarna.

2. Fundera över om alla verkligen fått frågan

Fråga alla föräldrar personligen om de vill bli ledare, eller hjälpa till vid enstaka evenemang. Och finns det andra i din närhet som kan vara intresserade. Grannar, kompisar, kusinens plastmorfar och bästa vännens nya kille.

3. Ta kontaktuppgifter

Skriv ner kontaktuppgifter till alla som kan tänka sig att hjälpa till, så att ni lätt kan nå dem när behov uppstår. Skapa en aktiv Facebookgrupp för kåren där ni kan lägga ut förfrågningar om hjälp. Prata om förväntningar med dem som väljer att engagera sig. Beskriv de olika rollerna i kåren. Då är det lättare att vara tydlig med hur stor, eller liten, arbetsinsats det är att exempelvis vara ledare.

4. Missa inte skogen för alla träd

Alla era duktiga scouter. Alltså, de där små knoddarna som varit med er sedan de knappt kunde knyta skosnöret, men som nu är nästan vuxna och kan precis allt om scouting. Hur många av dem vill börja som ledare?

5. Prata med er utvecklingskonsulent

Direktanslutna scoutkårer kan få stöd av sin utvecklingskonsulent att rekrytera och engagera fler vuxna i scoutkåren.