Frågor och svar
Här har vi samlat de vanligaste frågorna för dig som är scout eller ledare, för dig som är förälder till en scout och för dig som vill bli scout eller ledare.
Här har vi samlat de vanligaste frågorna för dig som är scout eller ledare, för dig som är förälder till en scout och för dig som vill bli scout eller ledare.
Är du nyfiken på hur scouting funkar kan du läsa på hemsidan under Leda scouting. Under fliken ”Scout, Ledare & Kår” hittar du massor av info från riksorganisationen. Vill du veta mer om verksamheten på scoutkåren? Kika på kårens hemsida eller kontakta en avdelningsledare eller ordförande för mer info.
Scoutdräkten kan användas vid all scoutverksamhet men också gärna utanför scouterna. Att bära scoutdräkt eller scoutkläder utanför scoutverksamheten är ett bra sätt att visa upp Scouterna och vårt varumärke. Tänk dock på att när du använder scoutdräkt ses du som en representant för Scouterna och förväntas alltid uppträda i linje med Scouternas värderingar och policys.
Världsscoutmärkena är tillhörighetsmärken och visar vilken världsorganisation vi tillhör. Det finns två olika världsscoutorganisationer, WAGGGS (World Association of Girl Guides and Girl Scouts) och WOSM (World Organization of the Scout Movement). Scouterna är medlemmar i båda organisationerna. Just nu ser vårt medlemskap ut så att alla kvinnliga medlemmar i Scouterna är med i WAGGGS och alla med en annan könstillhörighet än kvinnlig är medlemmar i WOSM. Du väljer själv vilket märke som du vill ha på skjortan utifrån vilken världsorganisation du tillhör. Det är dock inte tillåtet att ändra eller på annat sätt modifiera WOSM:s eller WAGGGS märken, du kan alltså inte göra en egen variant av dessa märken.
Europamärket är ett tillhörighetsmärke som visar var ifrån i världen vi kommer vilket är både kul och användbart, speciellt när vi träffar scouter från andra delar av världen. Däremot finns det inga krav om vilka märken varje scout väljer att sy på sin skjorta. För rekommendationer på hur du placerar märkena, läs mer i dokumentet Märkbart.
Det finns inte en officiell märkesordning. Olika kårer och samverkansorganisationer har till viss grad olika traditioner för vilka märken man använder och hur de placeras på dräkten, inga specifika regler kring detta finns. I broschyren Märkbart finns bra tips och rekommendationer för hur du använder Scouternas märken. Se broschyren här!
Alla delar av scoutdräkten (skjorta, piké och t-shirt) är likställda och räknas alla som scoutdräkt. Vid vissa samlingar kan en arrangör besluta att scoutdräkt ska bäras men arrangören kan inte besluta om vilken del av scoutdräkten som ska bäras. Det är upp till varje scout om man vill bära skjorta, piké eller t-shirt tillsammans med halsduken.
Vid all scoutverksamhet bör scoutdräkt eller scoutkläder bäras. Det innebär att det ska synas tydligt av klädseln att man är scout. Med scoutkläder menas profilplagg med ordet scout, Scouternas logotype eller samverkansorganisationernas logotype väl synlig. En arrangör kan besluta om hur scoutdräkt ska bäras under ett arrangemang eller del av verksamhet, som högtider och ceremonier.
Vid viss representation anger inbjudan en formell klädkod, t ex kostym, då följer vi klädkoden men kompletterar kostymen eller klänningen med scouthalsduken.
Scoutdräkten består av Scouternas kort- eller långärmade t-shirt, kort- eller långärmade skjorta, eller pikétröja. Färgen är majolica blå med Scouternas logotyp väl synlig. En halsduk hör till dräkten. Scouternas officiella halsduk är mörkblå med Scouternas logga på ett gult band. Samverkansorganisationer och scoutkårer kan besluta om egna halsdukar. För de som gått Treklöver-Gilwell-utbildningen finns en speciell halsduk, som kan användas istället för andra halsdukar och läggs ovanpå kragen.
När du representerar Scouterna utomlands ska Scouternas officiella halsduk användas som en del av scoutdräkten.
Scoutdräkten är ett sätt att visa att vi alla tillhör Scouterna. Scoutdräkten skapar gemenskap, stärker vår identitet och är en del av vårt symboliska ramverk. Scoutdräkt används i olika utföranden i hela världen och visar på att vi tillhör en global rörelse.
You pay your fee to our bank account 256-2554 but you also need our data for international payment, IBAN and BIC. Our IBAN is SE36 8000 0831 3950 3103 1148 and BIC is SWEDSESS.
Tag i första hand kontakt med din scoutkår för avregistrering.
Skicka ett mejl till support@scouterna.se med ditt namn och medlemsnummer så får du en kopia av fakturan via e-post.
Du betalar en avgift till Scouterna, eventuell samverkansorganisation och distrikt. Det ingår en försäkring i avgiften till Scouterna och det är därför viktigt att man betalar sin medlemsavgift. De flesta medlemsavgifter innehåller även kårens lokala avgift.
Vi ber dig mejla till support@scouterna.se med en kopia på din betalning så ska vi titta närmare på påminnelsen. Ange även medlemmens namn och medlemsnummer.
Gå till www.scoutnet.se eller kontakta din scoutkår.
Skicka ett mejl till support@scouterna.se och ange varför du anser att det är fel belopp, ditt medlemsnummer, namnet på din kår samt vilken faktura det gäller.
Det är din scoutkår som sätter medlemsavgifterna. Vi hänvisar till din scoutkår i denna fråga.
Logga in på www.scoutnet.se där kan du uppdatera dina uppgifter.
Vi brukar skicka ut medlemsavier i början av månaderna (förutom under loven).
Kontakta din nya kår så får du hjälp med det.
Kontakta din scoutkår så får du hjälp med avregistrering.
Ja du kan antingen välja ändamålet Tillsammans gör vi världen bättre eller Scouternas Stödfond.
Om du väljer Tillsammans gör vi världen bättre används pengarna där behoven är som störst och där Scouternas ledning bedömer att pengarna gör mest nytta just nu.
Scouternas stödfond är en fond där både enskilda scouter, scouternas föräldrar samt scoutledare kan söka bidrag för att bekosta såväl medlemsavgiften som deltagande på hajker och läger (inklusive jamboreer) samt köp av scoututrustning som t ex scoutskjorta, ryggsäck, regnställ, gummistövlar, liggunderlag och sovsäck. Fonden gör det möjligt för barn och unga utan ekonomiska förutsättningar att vara med i Scouterna på samma villkor som alla andra.
Nej, mottagaren kan endast se beloppet om du själv har skrivit in det i din text på själva minnesbladet.
Vårt liv är en vindfläkt, en saga, en dröm
En droppe som faller i tidernas ström
Den skimrar i regnbågens färg en minut
brister och faller och drömmen är slut
– Nils Ferlin
Det finns ett hav,
som ingen ser
Det finns en grav,
där ingen dör
Det finns en sol,
som ej går ner
Det finns en strand
i varje själ
– Bo Setterlind
När du gör din beställning via vår hemsida, kan du välja mellan att betala direkt via din bank, med Visa/Mastercard eller med Swish. Om du hellre vill ha ett inbetalningskort är du välkommen att kontakta oss på 08-568 432 00 och meddela vad det ska stå i minnesbladet. Sen postar vi ett inbetalningskort till dig.
Välkommen att kontakta oss på 08-568 432 00 eller info@scouterna.se.
Minnesbladen brukar sändas till begravningsbyrån, som oftast finns med i minnesannonsen. Det kan också skickas direkt till anhöriga.
Om det är mindre än fem arbetsdagar innan begravning, kan vi inte garantera att utskrivna minnesblad kan levereras i tid. Då kan du välja att antingen skicka minnesbladet direkt till anhörigs adress eller till begravningsbyrån, som i efterhand brukar lämna över de minnesblad som kommit in efter begravningen.
Om det är ont om tid inför begravningen och du själv ska gå på den, rekommenderar vi att du skriver ut minnesbladet direkt från vår hemsida. Då kan du lämna det till personal i kyrkan eller direkt till en anhörig.
När du ger en minnesgåva till Scouterna får du ett fint minnesblad i A4-format, som du kan ge till anhöriga istället för ett kondoleanskort eller telegram. Att hedra minnet av en bortgången släkting eller vän genom att skänka en minnesgåva till ett välgörande ändamål, är många gånger en önskan från familjen inför begravningen. Din minnesgåva till Scouterna bidrar till att fler barn och unga kan få en meningsfull fritid, där de kan utvecklas till trygga och ansvarsfulla individer som gör världen bättre. Det är ett fint sätt att bli ihågkommen på.
Välkommen att mejla till oss på info@scouterna.se eller ring till 08-568 432 00 så hjälper vi dig om du får problem.
Om du inte har fått mejlet från oss på Scouterna, så ber vi dig att kontrollera att det inte har hamnat i skräpkorgen i din inkorg. En del ”spamfilter” är stränga mot nya avsändare som de inte känner igen. Du kan också mejla till oss på info@scouterna.se, så hjälper vi dig om du får problem.
Ja det kan du, både det digitala och utskrivna gåvobeviset går att beställa för leverans till någon annan.
Om du beställer ett utskrivet gåvobevis, så kommer du att få det levererat inom 5 arbetsdagar. Om du beställer digitala gåvobevis får du dem direkt samma dag via e-post.
Ja! Mejla till info@scouterna.se eller ring till 08-568 432 00 så skickar vi et utskrivet gåvobevis till dig eller till någon annan som du vill skicka det till. Vi levererar det via post inom 5 dagar. Texten i gåvobeviset berättar att du skänkt en gåva till vårt arbete för barn och unga.
Ett digitalt gåvobevis har formatet stående A4. Du får en länk till en nedladdningsbar PDF, som du kan skriva ut eller mejla direkt till dina nära och kära. Texten i gåvobeviset berättar att du skänkt en gåva till vårt arbete för barn och unga.
När du köper någon av våra presenter som gör att fler barn och unga får chansen att utvecklas till världsförbättrare, får du ett fint gåvobevis som tack. Du kan välja att få gåvobeviset som ett tryckt kort eller som en pdf att skriva ut. Gåvobeviset blir en fin present att ge bort och det gör dessutom att fler barn och unga kan utvecklas till trygga och ansvarsfulla individer.
Vill du byta bank eller kontonummer är du välkommen att kontakta Scouternas givarservice, så hjälper vi dig. Ring 08-568 432 00 eller mejla till info@scouterna.se.
Du kan självklart när som helst pausa, ändra eller avsluta ditt månadsgivande. Varmt välkommen att kontakta vår givarservice. Mejla till info@scouterna.se eller ring 08-568 432 00 så får du hjälp att:
Hur du än vill ha det så ändrar vi ditt månadsgivande snabbt och enkelt.
OBS. För att stoppa ännu inte genomförda betalningar via autogiro, måste du meddela Scouterna senast fem bankdagar före förfallodagen som är den 28:e varje månad.
Att regelbundet få in pengar från månadsgivare gör att vi kan planera vår insatser bättre. Tack vare alla månadsgivares stöd kan vi arbeta mer effektivt och långsiktigt med att ge barn och unga en meningsfull fritid där de kan utvecklas till världsförbättrare.
En annan fördel med att vara månadsgivare är att din betalning varje månad sker via autogiro eller sms. Det innebär att mer pengar kan användas till arbetet för barnen, eftersom autogiro ger mindre administrationskostnader för oss. Det är det billigaste sättet att samla in pengar.
När du skänker pengar till Scouterna kan du vara trygg. Vi strävar alltid efter att hålla nere våra kostnader och är stolta över att vi under 2019 lyckades använda hela 94 procent av de insamlade medlen till vår verksamhet för barn och unga. Endast 6 % användes till nödvändig administration, insamlingsarbete och kvalitetskontroll – det vill säga ledning, planering, marknadsföring, samordning och uppföljning. Tack vare det kan du lita på att dina pengar används på bästa sätt för barn och unga.
Dina pengar används bland annat till att sprida scouting till fler, utbilda nya ledare och starta scoutkårer där vi inte finns idag som t ex på landsbygden och i utsatta områden. De används också till att utveckla Scouternas program och att stötta den lokala scoutverksamheten.
Scouterna utvecklar och förbättrar verksamheten kontinuerligt utifrån de behov som finns. Vi öronmärker därför inga gåvor för specifika ändamål (med undantag av Scouternas Stödfond) eftersom det är viktigt att det alltid finns en buffert med pengar som vi kan använda där det bäst behövs.
Absolut. Som scout har du fördelen att jobba med scoutmetodens olika delar som gör verksamheten utvecklande och unik. Även om du inte är scout kan du ha glädje av våra aktiviteter. I Aktivitetsbanken har vi lagt upp aktiviteter för olika typer av tillfällen och grupper som alla kan testa.
Scouternas riksorganisation är religiöst och partipolitiskt obunden. Scouterna är en demokratisk rörelse för alla. Det finns scoutkårer med olika fokus och intressen. Gemensamt för alla är scoutmetoden och ungas utveckling genom äventyr och gemenskap. En del scoutkårer är kopplade till kyrkoverksamhet, andra inte. Ta reda på vilka scoutkårer som finns nära dig och hitta den som bäst matchar dina intressen.
Det finns scoutkårer med olika fokus. Sjöscoutkårer spenderar mycket tid med segling vid kusten. De flesta heter sjöscoutkår som del av sitt namn. Gå till Hitta scoutkår-kartan och leta upp kårer vid kusten nära dig. Klicka dig vidare till de olika kårernas egna undersidor för att hitta kontaktuppgifter till dem.
Du måste inte ha något särskilt för att börja i Scouterna. Men det finns några saker som kan vara bra att ha eller låna efter ett tag. Till exempel: regnkläder, sovsäck, liggunderlag, ett par vattentäta vandringsskor, stövlar eller kängor, matbestick, något att äta från som till exempel tallrik eller kåsa, vattenflaska och scoutdräkt (t-shirt, piké eller skjorta och halsduk). Om ni ska iväg på hajk eller läger kan du även få tips på bra utrustning i vår packlista.
Fråga hur lång kölistan är och hur stor chansen är att du kan börja nästa termin. Om det finns fler scoutkårer nära dig kan du kontakta fler för att se om de har plats. Om kåren har kö betyder det ofta att de skulle behöva fler ledare för att kunna ta emot fler scouter. Många scoutkårer ger förtur till barn vars föräldrar går med som ledare. Om du är intresserade av att vara med som ledare, fråga scoutkåren om möjligheterna. Kanske är ni några föräldrar som kan tänka er att starta en ny avdelning på kåren?
Kontakta en scoutkår och anmäl intresse. Kåren kommer att kontakta dig inom kort och berätta när, var och hur då kan börja. Om det finns flera scoutkårer nära dig kan du kontakta alla och vänta på svar. Sök din närmaste scoutkår här.
Alla kan gå med. De flesta scoutkårer har verksamhet för scouter från 8-24 år. En del erbjuder aktiviteter för barn från 6 år eller familjescouting där även de yngsta kan delta med sällskap av en vuxen. Vuxna är alltid välkomna att engagera sig. Kåren kanske vill ha fler ledare, en kassör, chaufför, kock, skeppare eller stugfogde. Kontakta din närmaste kår så får du reda på hur du kan delta.
Scouterna är en barn och ungdomsorganisation. Scouternas syfte är att göra barn och unga till trygga och ansvarsfulla samhällsmedborgare. Scoutprogrammet sträcker sig till 25 års ålder.
Många vuxna engagerar sig för att stödja ungas utveckling, på olika sätt. Det är fantastiskt roligt och utvecklande, och förutsättning för verksamheten. Vuxna engagerar sig tex som scoutledare, i lägerplanering och genomförande, i ideella arbetsgrupper lokalt eller nationellt, som materialansvariga eller styrelsemedlemmar. För Scouternas ideellt engagerade finns ledarutbildningar via Scouternas folkhögskola och mötesplatser via riksorganisationen och regionalt. Syftet är alltid att utveckla barn och unga.
Scouting är en ganska billig fritidsaktivitet. Terminsavgiften är olika i varje scoutkår eftersom kåren själva bestämmer den. Kostnaden kan vara allt mellan 90 kronor och 1050 kronor per termin beroende på vilken kår du går med i. Vanligast är att avgiften ligger mellan 300-500 kronor per termin. Att åka på läger och övernattningsaktiviteter brukar oftast kosta extra för utgifter som mat och transport. Scouterna har en stödfond där medlemmar kan söka bidrag till terminsavgift, läger eller utrustning vid behov. Fråga på scoutkåren.
Själva vandringen omfattar 10 dagar men till det tillkommer så klart resa till och från landet som Explorer Belt går i. För vissa Explorer Belt ingår också en rundresa. Så räkna med att ett Explorer Belt med rundresa är ca tre veckor och ett Explorer Belt utan rundresa ca två veckor.
Till detta tillkommer en obligatorisk förträff som äger rum en helg plus en obligatorisk återträff under en helg för de Explorer Belt som inte har rundresa.
Avgiften kommer inte bli högre än 16 000 kr för de Explorer Belt som har rundresa, men det kan komma kosta mindre beroende på arrangemangets slutgiltiga kostnader och vilka bidrag arrangemanget lyckas få. Hur mycket du ska betala får du information om när du blir antagen.
Avgiften för Explorer Belt utan rundresa är maximalt 12 000 kr.
På efterträffen i januari får du träffa de andra Exploriterna igen. Här får du chansen att berätta om dina äventyr för de andra men också reflektera över det som du har varit med om. Vad lärde du dig om dig själv och om andra under Explorer Belt?
Efterträffen är obligatorisk för alla som deltar i Explorer Belt.
Under de 10 dagarna du vandrar med din vandringskompis finns ledarna tillgängliga på telefon men kan komma om det skulle uppstå någon typ av kris. Dessutom kommer det vara två obligatoriska ”check-in tillfällen”.
Det kommer att vara fyra ledare.
Under vandringen bor du och din kompis i tält eller vindskydd. Kanske har ni turen att bli inbjudna att övernatta hemma hos någon ibland.
Under rundresan återkommer ditt ledarteam med hur du kommer bo.
Under Explorer Belt går ni minst 160 kilometer under tio dagar. Det kan vara fysiskt utmanade och ett par bra kängor kommer vara viktiga för dig.
På förträffen lär du känna de andra exploriterna och ledarteamet. Du kommer få en hel del information och diskutera kring tänkbara händelser.
Förträffen är obligatorisk för alla som ska delta i Explorer Belt.
Du behöver utrustning så att du klarar att vandra i 10 dagar. Till exempel behöver du ha tält, stormkök, sovsäck och bra vandringsskor. Du får mer detaljerad information om utrustning av ledarna i god tid innan ni åker.
Tänk på att du kan fråga din kår om du får låna utrustning av dem!
Träna gärna på att vandra med packning några gånger innan. Det blir kommer att bli långa vandringsdagar, ofta en eller två mil på en dag. Se till att gå in dina vandringsskor och att din ryggsäck passar dig.
Inför arrangemanget kommer du att få olika uppgifter bland annat att ni ska gå en längre hajk med din vandringskompis.
I avgiften ingår matpengar under vandringen, mat och logi under resan och alla transporter i landet samt resa från/till utsatt startpunkt i Sverige.
Mat och logi ingår också under förträffen.
Resor till/från startpunkt och till/från förträff ingår inte i avgiften. Återträff ingår inte heller i avgiften (förutom för de Explorer Belt som inte har rundresa).
Explorer Belt Italien och Tjeckien kommer att ha en avgift på max 16 000 kr.
Explorer Belt BeNeLux kommer att ha en avgift på max 12 000 kr. Detta EB har ingen rundresa.
Resor till och från avreseort ingår ej, inte heller resor till/från för/återträff.
”Explorit” kallas den scout som håller på att genomföra Explorer Belt eller som har genomfört Explorer Belt.
Bältet är symbolen för att du har klarat Explorer Belt. För kunna få bältet måste du ha genomfört vandringen och följt de regler som finns för Explorer Belt.
Nej, som regel får man endast gå två och två.
Nej, du kan bara genomföra Explorer Belt en gång. Skulle du dock inte bli godkänd och inte få ditt bälte kan du söka igen, men har ingen förtur. Vi vill ge så många som möjligt chansen att uppleva ett Explorer Belt, är du sugen på att uppleva mer av Scouternas arrangemang är du välkommen att söka som arrangemangsledare, och kanske vara med och leda ett Explorer Belt!
Vi vet inte hur många som kommer ansöka sig till Explorer Belt och därför kan vi inte säga hur stor chansen är att du kommer med i år.
Vi kommer i först hand gå på ålder, där de äldsta har störst chans att bli antagna.
I andra hand går vi på mångfald när det gäller könstillhörighet, samverkansorganisation och geografisk spridning i Sverige.
Dessutom försöker vi se till att scoutparet ska ha bra förutsättningar att fungera tillsammans.
För att bli antagen till Explorer Belt måste du vara mellan 16 och 20 år och medlem i Scouterna. Man ska ha fyllt 16 senast på avresedagen (man ska ha fyllt 16 år innan man åker eller samma dag) och att man inte ska ha fyllt 21 innan hemkomst
Tänk över och lär känna din utrustning, träna på att använda ditt stormkök och på att sätta upp tält eller vindskydd.
Innan avresa kommer vi ha en förträff där du lär känna de andra deltagarna, kan förbereda dig och få tips.
Träna gärna på att vandra flera km med packning några gånger. Det blir långa vandringsdagar under arrangemanget. Gå in dina skor. Inför arrangemanget kommer du att få olika uppgifter bland annat att ni ska gå en längre hajk med din vandringskamrat.
1. Ålder
2. Mångfald baserat på Könstillhörighet, Samverkansorganisation och Geografisk spridning.
Ålder har generellt förtur, så länge du är inom åldersspannet.
Nej, du kan ansöka ensam. Då blir du ihopparad med en parkamrat. I ansökan fyller du i uppgifter om vem du är, som ligger till grund för att vi ska få bra vandringspar.
Vi vet inte hur många som kommer ansöka sig till Explorer Belt i år. Därför kan vi inte säga hur stor chansen att man kommer med är.
Ja. Då kommer du att bli ihopparad med en parkamrat. Glöm inte att fylla i den kompletterande informationen för att hitta rätt parkamrat.
För EB Nyår kostar det max 13 500 kronor för själva arrangemanget; resor, mat och logi inklusive en förträff och efterträff.
För EB Tyskland sommar kostar det 16 900 kronor.
Observera att resor till och från avreseort inte ingår i priset.
Det kommer finnas 50 platser på Explorer Belt Tyskland 2023.
Det blir alltså 25 st vandringspar.
Du kommer att åka buss till ditt land.
Nej, det blir ingen rundresa för EB Nyår 2022-2023. Tiden är lite kortare är de EB som går på sommaren. Vi kommer trots det få möjlighet att tillsammans se och uppleva en del spännande saker.
Någon i varje team måste vara ekonomiansvarig och alla i teamet måste vara noga med att hålla ordning på arrangemangets pengar. Men alla kan inte vara bra på allt och det är inget krav att alla ledare skall vara experter på just pengar. Tillsammans får ni vägledning och mallar hur ekonomin ska skötas i teamet.
Har du fler frågor? Hör av dig till oss i scouternas arrangemangsgrupp på arrangemang@scouterna.se så försöker vi svara så snart som möjligt.
Utbildningen handlar om att du, som den person du är just nu, tillsammans med det team du just nu arbetar i skall förbereda er för den uppgift som ni har framför er. Att ha gått riskhanteringsutbildningen tidigare eller ha gjort arrangemanget tidigare innebär alltså inte att du kan strunta i utbildningen, däremot har du säkert en fördel av dina tidigare kunskaper och erfarenheter och kan bidra till utbildningen och dina teammedlemmars utveckling. Riskhanteringsutbildningen bygger på att alla i teamet är med och den är därför obligatorisk för alla arrangemangsledare. Om du har några önskemål inför helgen så är du välkommen att höra av dig till Scouternas Arrangemangsgrupp så ser vi om vi kan möta dina behov!
Ja, alla ledare måste vara med på arrangemangsledarsamlingen. Det är där du får information om vad det innebär att vara arrangemangsledare och ni får chansen att jobba samman ert team. Ni får också träffa er kontaktperson i Scouternas Arrangemangsgrupp, information specifikt för ert arrangemang och utbildning för ert uppdrag. Om du har några önskemål inför helgen så är du välkommen att höra av dig till Scouternas Arrangemangsgrupp så ser vi om vi kan möta dina behov!
Att vara arrangemangsledare tar periodvis mycket tid. Teamet brukar ses 5-7 helger under ett drygt år, då ingår en obligatorisk arrangemangsledarsamling, Riskhanteringsutbildning som alla ledare också måste vara med på, egna planeringsmöten och eventuell förträff och rekresa. För dem som planerar under en längre tid så blir träffarna så klart fler. Till detta kommer tid för onlinemöten och eget arbete.
Kanske! Vi har en process för hur vi tar fram vilka länder som är aktuella. Vi fattar beslut på våren året innan och tittar innan dess på vilka länder som kan vara aktuella utifrån att vi försöker få variation i olika typer av länder och undvika krockar med andra stora evenemang. Om du är väldigt sugen på ett visst land så hör av dig till oss så kan vi ta med det i bedömningen.
Ja! Vad roligt! Hör av dig till oss i Scouternas Arrangemangsgrupp så pratar vi vidare.
arrangemang@scouterna.se
Det får ni gärna. Det är viktigt att ni i teamet har kompetens att lösa alla uppgifter som krävs av ett arrangemangsteam och att ni förstår att ni är ett nationellt arrangemang hos Scouterna. Ta gärna kontakt med Scouternas Arrangemangsgrupp om ni vill prata mer innan ni söker. arrangemang@scouterna.se
Det får du gärna. När ni söker så är det viktigt att ni har tänkt igenom vad det innebär för er att jobba i hop och troligen bli i hopparade med några andra.
Du måste vara 18 år för att vara arrangemangsledare. Vi vill också att du är äldre än de deltagare du leder för att undvika rollkonflikter.
Vi har ingen övre åldersgräns för arrangemangsledare. Om du är motiverad att genomföra ett arrangemang så är du välkommen att söka och har lika stora chanser som någon i en annan ålder. I ett team behövs alltid olika erfarenheter och kompetenser.
Nej, det finns inget krav på att du skall ha egen erfarenhet av ett visst arrangemang för att vara ledare. De krav vi ställer gäller att du skall ha lämpliga kunskaper och erfarenheter för att leda just det arrangemanget.
Ofta är det viktigt att vara ute i god tid. Många fonder och stiftelser har bara någon eller några gånger per år som de tar emot ansökningar. I de flesta fall kan du bara söka om pengar innan själva arrangemanget är, medan andra fonder godkänner ansökningar i efterhand.
Börja titta efter fonder och stiftelser redan när du funderar på att ansöka om att delta på ett av Scouternas arrangemang, så att du inte missar en deadline. Skulle du ångra dig, eller inte bli antagen till arrangemanget, går det alltid bra att inte hämta ut, alternativt lämna tillbaka, pengarna.
Det är inte helt enkelt att hitta den fond eller stiftelse som är rätt just för dig. Till exempel finns det både stora nationella fonder och små lokala stiftelser och allt däremellan! Här är några bra vägar att gå för att hitta just ditt bidrag:
Blå Hajken ställer höga krav på din utrustning. Det betyder inte att du måste ha nya och moderna prylar! Dock är det viktigt att utrustningen som du tar med dig ut på hajk är beprövad och att du känner dig trygg och bekväm med den. När du är antagen får du en utrustningslista.
Blå Hajken är både en fysisk och en psykisk utmaning för de flesta, detta gäller alla grenar av Blå Hajken. Den fysiska utmaningen kommer du klara av bra om du har normal kondition och lite vandringsvana.
Vi som ordnar hajken tycker att det är viktigt att så många som möjligt ges möjlighet att gå hajken, men båda hajker har sina begränsningar i deltagarantalet av flera praktiska orsaker. Det finns flera regler som används om fler ansöker än vad det finns platser, förenklat kan de förklaras enligt följande:
Du som är utmanarscout kan gå Jägarna och Forsfararna. Men vi erbjuder även roverscouter och ledare att gå hajken! Därför har minst en av Forsfararna och Jägarna varje år en patrull som är öppen för roverscouter och ledare (ingen övre åldersgräns finns då). Dessutom finns det från och med 2021 en helt ny Blå Hajken som endast är öppen för dig i äventyrarscout. Den heter helt enkelt Blå hajken Vikväringarna.
Vanligtvis får man besked inom en månad efter det att ansökningstiden har gått ut.
Det är 16-20 år som gäller. För att vara med ska du ha fyllt 16 år och inte ha fyllt 21 år.
Du behöver utrustning så att du klarar dig på vandring i 10 dagar, till exempel tält, grejer att laga mat med och bra skor. Du får mer detaljerad information om utrustning av ledarna i god tid innan ni åker. Du kan också få bra exempel i vår packlista.
Nej, du kan bara genomföra Explorer belt en gång. Vill du vara med en gång till kan du alltid ansöka om att bli arrangemangsledare!
Som regel nej. Vid speciella omständigheter har det hänt att vissa har gått tre tillsammans.
Du kan ansöka antingen tillsammans med en kompis eller själv. Har du ansökt själv och blir antagen kommer vi att para ihop dig med en annan deltagare som också har ansökt ensam. På Explorer Belt brukar ungefär hälften av deltagarna ha ansökt ensamma.
Kom ihåg att fylla i den kompletterande informationen i Scoutnet när du anmäler dig så att vi kan hitta rätt vandringskompis.
Under Explorer belt går ni minst 160 kilometer på tio dagar.
Många kårer använder Google Workspace, och vi tittar på hur vi skulle kunna koppla ihop Google Workspace med kårwebbarna.
Status: Under utredning
Vi tittar på vilka möjligheter vi har att automatiskt hämta information från Scoutnet till kårwebbarna.
Detta skulle kunna användas för att exempelvis automatiskt populera kontaktfält, skapa avdelningssidor och fylla på kalenderflöden.
Status: Under utredning
Vi har fått önskemål om att kunna begränsa funktionalitet och tillgång i WordPress-admin beroende på användarroll.
Status: Under utredning
Vi har lite småsaker som skulle förbättra användningen av kalenderfunktionen på kårwebbarna.
Status: Planerad
Önskemål om att kunna klona inläggsposter som nyhetsinlägg, kalenderhändelser och sidor.
Status: Planerad
Det är kostnadsfritt att ha en webbplats på Scouternas kårwebbar.
Observera att det dock finns tilläggstjänster som kan kosta pengar, men i sitt grundutförande är kårwebbarna helt gratis.
Det nya temat erbjuds inte för nerladdning eftersom det inte fungerar till fullo i andra driftsmiljöer.
Det beror på att det bygger på de plugins som är installerade och olika sidkompontenter som ärver information från en huvudmall, exempelvis sociala medier, koppling till distrikt, nyheter, kalender m.m.
Scouterna använder nya säkerhetscertifikat på kår- och distriktswebbplatserna, och därför erbjuder vi som standard endast webbplatser under *.scout.se.
Om ni vill använda er egen domänadress, så krävs det att ni har en egen domän som ni kan kan ändra DNS-inställningarna på. För denna tjänst tillkommer en engångskostnad á 1500 kr som täcker de kostnader vi har från extern leverantör.
För att beställa detta fyller ni detta formulär.
Ni får sedan ett besked om vilken dag som detta genomförs, viktigt är att ni då har möjlighet att ändra era DNS-inställningar för annars kommer er webbsida ligga nere.
Följande DNS-inställningar ska ni göra:
example.com A 217.25.34.188
www.example.com CNAME nykarwebb.se
OBS! Ni ska ändra på två ställen i er DNS, om ni inte vet hur ni gör så måste ni kontakta supporten på ert webbhotell för hjälp.
När ni känner er klara med att fylla er kårwebbsida med innehåll så är det dags att publicera den.
Fyll i formuläret för publicering som finns längst ner på den här sidan, eller mejla till oss på: support@scouterna.se
Stäm av med den här checklistan innan ni publicerar er sida, så att allt är klart och inga exempelsidor eller liknande ligger kvar:
Du ansöker genom att fylla i formuläret som du kan hitta längre ner på den här sidan. Efter att du fyllt i formuläret så skapar vi upp och konfigurerar sidan åt er, och efter det så får ni tillgång att redigera sidan. När ni är klara med att fylla sidan med innehåll så kontaktar ni oss för att publicera sidan.
Det är Scouternas folkhögskolas ideella regionala utbildningsgrupper som planerar och genomför Scouternas ledarskapsutbildningar på Ledarskapsön. Om du saknar någon utbildning i ditt område – kontakta den regionala utbildninsggruppen i din region. Du hittar kontaktuppgifterna till våra regionala utbildningsgrupper här >>
Den allra första utbildningen du ska gå är Trygga möten. Det är den enda obligatoriska utbildningen som du måste ha gått för att kunna vara scoutledare. Trygga möten är en webbkurs som du gör på egen hand och den tar ca 1 timme att göra.
Så här kommer du igång med Trygga möten >>
Efter Trygga möten är det lämpligt att gå Leda scouting. Här får du kunskap som gör dig tryggare i din ledarroll i Scouterna. Du lär dig bland annat om Scouternas program och får förståelse för vad ledarskap i Scouterna innebär. Efter denna utbildning kan du själv välja hur du vill utvecklas.
Läs mer om Leda socuting här >>
När du känner dig redo att fortsätta utveckla ditt ledarskap inom Scouterna så finns det många fler utbildningar att välja mellan. Du hittar dem alla på Ledarskapsön. Läs mer om dem här >>
Du hittar all information om Ledarskapsöns utbildningar på Scouternas folkhögskolas hemsida här >>
Du hittar till kurskatalogen med Ledarskapsöns alla utbildningar via Scouternas folkhögskolas hemsida >>
Ja, det har vi. Scouternas folkhögskola erbjuder Allmän kurs som är en utbildning som ger dig behörighet för att studera vidare på universitet, yrkeshögskola eller annan eftergymnasial utbildning. Vi har också profilutbildningar som riktar sig till unga i civilsamhället, alltå även till (men inte enbart) scouter & scoutledare. Dessa utbildningar är bland annat Ledarskap för hållbarhet, Projektledningskurs, Ordförandeprogrammet och Värdebaserat ledarskap.
Läs mer om Scouternas folkhögskola här >>
Ja, det gör det. Tre av våra mest grundläggande utbildningar finns som webbutbildningar. Det är Trygga möten, Anpassat ledarskap och Leda scouting distans.
Övriga utbildningar på Ledarskapsön är normalt sett fysiska utbildningar. Under coronapandemin har dock flera av dem gjorts i digitalt format. Du hittar kommande kurstillfällen, både fysiska och digitala, för våra olika utbildningar här i kurskatalogen >>
Friluftslivet är på många sätt en viktig del av scouting och det är inte en förutsättning att vara bra på friluftsliv för att vara scoutledare. Du som är ny ledare kan ha varit scout sedan tidigare eller så är scouting och friluftsliv helt nytt. Båda utgångspunkterna är bra och det finns flera sätt att lära sig mer för den som vill. I Scouterna lär vi oss oftast genom att göra. Be dina ledarkollegor att visa och förklara när ni gör aktiviteter. Har du intresse av att gå en friluftsutbildning fråga din avdelningsledare eller kårordförande hur scoutkåren kan stötta dig. Scouternas folkhögskola erbjuder både vidareutbildningar och utbildning för nybörjare i friluftsliv. Läs mer på hemsidan och hitta nästa kurstillfälle i kurskatalogen.
Boken Leva Friluftsliv och ledarmaterialet Lära Friluftsliv finns på de flesta scoutkårer och går att beställa som paket via Scoutshop.se.
Som ledare ingår du i ett ledarteam som tillsammans ansvarar för en av kårens avdelningar. Många av ledarna har egna barn på avdelningen men det är viktigt att komma ihåg att du är med främst som ledare och inte som förälder. Många brukar rekommendera att ledarna i teamet tar hand om varandras barn, det vill säga om ens eget barn behöver handledning eller tröst så tar en annan ledare hand om det.
Många ledare brottas med att fånga gruppens uppmärksamhet och skapa ett lugn i gruppen. Här kommer några tips som underlättar:
Anpassat Ledarskap
Scouternas webbkurs i Anpassat ledarskap ger verktyg för ditt ledarskap som underlättar för alla i gruppen och dig ger extra kunskap kring hur du leder barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer som ADHD och autism.
Gå webbkursen Anpassat Ledarskap
Se filmen med tips från ledare Ledartips https://youtu.be/J2maPyNNqts
Ladda ner ledartips från webbkursen Anpassat Ledarskap på scouterna.se/scout-ledare-kar/leda-scouting/planera/anpassade-scoutmoten
Patrullsystemet
Patrullsystemet som är en del av scoutmetoden ger scouter möjlighet att samarbeta i mindre grupper och ger ett tryggt sammanhang där barnen får möjlighet att samarbeta och utvecklas. Att låta barnen göra aktiviteter i patruller kan hjälpa till att skapa lugna grupper. Läs mer om patrullsystemet på scouterna.se/scout-ledare-kar/leda-scouting/fordjupning/bygga-patrull.
Syftet med aktiviteterna i scouting är att ge utveckling. Som ledare börjar du med att fundera på vad gruppen och scouterna individuellt behöver utveckla. Därefter väljer du målspår som hjälper till att utveckla just detta område. Det finns 14 valbara målspår med olika teman som fungerar som lärandemål. Varje åldersgrupp har egna, anpassade målspår med stegrande svårighetsgrad. Välj ett eller flera målspår för åldersgruppen. Välj en aktivitet. Genomför aktiviteten så att scouterna får chans att arbeta med de valda målspåret eller målspåren. Hitta aktiviteter i aktivitetsbanken.se
Se film om att använda målspår:
Upphottad eldning https://www.youtube.com/watch?v=aCSQxf9FlSU
Innehållsrik matlagning https://www.youtube.com/watch?v=F5y5qyi5ZIc
Trasslig surrning https://www.youtube.com/watch?v=HRlo4dmbpaY
Hitta och läs om målspåren för din åldergrupp och se exempel på målspårsanvändning i dokumenten ”En aktivitet 14 målspår” på scouterna.se/scout-ledare-kar/leda-scouting/malspar.
Om ditt ledarteam tycker att det är krångligt att få till aktiviteter med målspår när ni ska terminsplanera, boka en workshop med en av Scouternas utvecklingskonsulenter så får ni hjälp. Kontakta ditt regionala kansli.
Scoutmetoden är vad som gör scouting till scouting. Vi använder oss av metodens delar när vi gör våra aktiviteter; patrullsystemet, scoutlag och löfte, learning by doing, symboliskt ramverk, lokalt & globalt samhällsengagemang, friluftsliv, stödjande & lyssnande ledarskap.
Läs mer om scoutmetoden på scouterna.se/scout-ledare-kar/leda-scouting.
Att vara scoutledare handlar främst om att göra scoutverksamhet tillsammans med scouterna i din grupp. Att ge unga möjlighet att utvecklas och växa är viktigare än att genomföra en aktivitet korrekt. Som scoutledare är du stödjande och lyssnande. Du har ett schysst bemötande, skapar trygghet i gruppen och ger alla chans att utvecklas efter sina förutsättningar. Lär dig mer om scoutledarskapet på scouterna.se/scout-ledare-kar/leda-scouting.
Nej. I Scouterna lär vi oss tillsammans genom att göra. Planera mötet tillsammans med ditt ledargäng. Om du vill lära dig mer så titta igenom Leda scouting-sidorna på hemsidan.
Som ansvarig för ett arrangemang på lokal, regional eller nationell nivå kan de ansvariga för arrangemanget se i Scoutnet om någon som är anmäld som funktionär tidigare uppvisat ett registerutdrag och när kontrollen gjorts. Har en kontroll utförts de senaste tre åren behöver ni inte kontrollera personen igen utan det räcker att ni gjort en koll i Scoutnet. I de fall funktionärer inte har tidigare uppvisat utdrag får ni på arrangemanget utföra den.
Om det skulle visa sig att en person är dömd för ett grovt brott så behöver ni fundera på om det är lämpligt att personen är ledare för barn och unga. Känner ni er osäkra på bedömningen så kontakta Scouterna centralt. Se kontaktuppgifter nedan!
Personer utan fullständigt person- eller samordningsnummer kan ansöka med samma blankett som andra ledare men anger då bara sitt namn och födelsedatum. Då görs en manuell kontroll utifrån de angivna uppgifterna och utdraget stämplas så att det framgår att identiteten är oklar. Det medföljer även en förklaring till vad stämpeln innebär och vad som kontrollerats.
Blanketter och mer information finns på: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret
Du kan begära ut ett nytt utdrag ur belastningsregistret. Det finns i dagsläget ingen gräns för hur många gånger man kan begära ut registerutdrag.
Alla ledare i Scouterna ska uppvisa ett utdrag ur belastningsregistret, det är något som vi gemensamt fattat beslut om på vår stämma 2020. Om en person inte vill ställa upp på det kravet så har en scoutkår rätt att stänga av personen från sitt uppdrag. Känner ni er osäkra på hur ni ska agera så kan ni kontakta Scouterna centralt för att få råd. Se kontaktuppgifter nedan!
Ansvarig i kåren kan skapa en pärm i vilken hen kan pricka av på en lista om en person uppvisat ett utdrag ur belastningsregistret. Pärmen ska förvaras så att ingen obehörig kan få tillgång till uppgifterna. Precis som i Scoutnet registreras bara att en person uppvisat ett giltigt utdrag ur belastningsregistret och inget om vad som står i utdraget.
Ja, alla över 15 år som erbjuds uppdrag eller tilldelas uppgifter i en scoutkår, som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn ska uppvisa ett begränsat utdrag ur belastningsregistret även om detta sker ”då och då”.
Kårordförande och speciellt utsedda personer i din kår kan se i din Scoutnetprofil att du uppvisat registerutdrag. Är du anmäld till ett arrangemang på lokal, regional eller nationell nivå kan även de ansvariga för arrangemanget se att du uppvisat ett registerutdrag.
I Scoutnet registreras bara att du uppvisat ett giltigt utdrag ur belastningsregistret. Inget om vad som står i utdraget sparas i Scoutnet.
Registerutdraget är giltigt i ett års tid så kanske kan du spara det ifall du behöver uppvisa det i ett annat sammanhang, i en annan förening exempelvis. Tänk på att utdraget är en personlig handling som bör förvaras på ett säkert ställe.
Så länge det är möjligt att kontrollera att registerutdraget är ditt, att det är giltigt samt innehållet i det via ett videosamtal så är det okej. Hör med din kår hur rutinen ser ut hos er! Kåren får inte spara utdraget i fysisk form eller ett foto av utdraget. Det ställs inget krav på att utdraget ska vara oöppnat vid tillfället för kontrollen.
Alla kan begära ut ett utdrag ur belastningsregistret. Är man under 15 år är man dock inte straffmyndig än och kan därmed inte förekomma i registret. Den som ska uppvisa ett registerutdrag måste själv begära ut det. En fullmakt för en annan person gäller inte. Vårdnadshavare kan alltså inte skriva under en begäran om utdrag för sitt/sina barn. Det kan dock vara bra att informera vårdnadshavare till ledare under 18 år om kravet om registerutdrag så att de känner till det.
Din kårstyrelse kommer utse ett par personer som ansvarar för att kontrollera registerutdragen. Kolla med din kår vem som är ansvarig!
Det begränsade registerutdraget för ideella organisationer innehåller enbart upplysningar om domar som gäller grova brott som mord, dråp, grov misshandel, människorov, sexualbrott, barnpornografibrott eller grovt rån. Brott som till exempel fortkörning syns inte på utdraget.
Kontrollen ska genomföras när en person tillträder ett nytt uppdrag. Scouterna menar att alla ledare i scoutkårerna som regelbundet möter barn, varje termin får ett nytt uppdrag från kårstyrelsen, i och med att barn slutar och nya tillkommer i gruppen blir det nya förutsättningar. Att alla ledare visar registerutdrag varje år är däremot inte nödvändigt men vart tredje år är lämpligt i och med att Trygga Möten kursen ska göras om vart tredje år.
Den som ska uppvisa registerutdrag begär själv ut det via polisens hemsida: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ovrigt-arbete-och-kontakt-med-barn
Scoutkårer har ingen rätt att på egen hand begära ut ett registerutdrag från myndigheten.
Alla över 15 år som erbjuds uppdrag eller tilldelas uppgifter i en scoutkår, som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn ska uppvisa ett begränsat utdrag ur belastningsregistret. Barn är alla under 18 år.
Kontroll av registerutdrag innebär en möjlighet att skapa ytterligare trygghet för barn och ungdomar inom Scouterna och kan förhindra att olämpliga personer söker sig till verksamheten. Det är ett komplement till den obligatoriska Trygga möten-utbildningen och andra insatser som görs på nationell och lokal nivå för att barn och unga ska vara trygga i vår verksamhet.